Lukk meny
  • 28.05.2017
  • Reise
  • hvor i verden har jeg vært?

Jeg er veldig glad i å reise, og gjennom årene har jeg vært en hel del plasser. Jeg tror aldri denne listen kan bli lang nok, så man må nesten bare fortsette å reise rundt så lenge man lever. Drømmen min er å ha vært så og si overalt innen jeg dør, og målet mitt er 3 nye land hvert år. I år har jeg klart målet mitt, hvor jeg har vært i Vietnam, Malaysia og Frankrike. Her har jeg skrevet litt om alle stedene jeg har vært (som jeg kom på, tror ikke det er noen flere plasser).

Hvor i verden har du vært, og har du et favorittsted?

- Gran Canaria
    Her har jeg vært utallige ganger, fra jeg var liten baby brukte mamma og pappa å ta meg med hit. Mormor og morfar hadde leilighet her også en periode, så det ble mange reiser ned hit. Jeg har også vært her i senere tid, blant annet på Charterfeber-inspilling og på venninnetur. Det er en grei plass å reise til på vinterstid når man bare vil bort til varmere strøk, men jeg synes ikke selve plassen er superspennende. Jeg har hovedsaklig vært i Puerto Rico, Playa del Ingles og San Agustin når vi har vært her. Best liker jeg kanskje Playa.

- Menorca
    Denne perlen av en øy var jeg på i fjor sammen med kjæresten og et vennepar. En kjempeflott øy med masse fine, bortgjemte strender. Det var mye god mat og finne, og en veldig behagelig temperatur. Havet her var helt turkis og klart, sånn som man ser på bilder når man drømmer seg bort. En av mine favoritt-steder så langt!

Jeg husker egentlig ikke sånn alt for mye fra jeg var på Kypros, da jeg kanskje var sånn 8 år eller noe. Det var iallefall med familie, og jeg tror det var her jeg prøvde paragliding for første gang. Det jeg husker best er alle firfirslene som mistet halen når de ble redde, og at vi fant noen forlatte nyfødte fugleunger som vi tok vare på i en bøtte. De døde uheldigvis...

Første gang jeg var i Bulgaria var jeg vel 17 år, og reiste sammen med familien. Vi var på Sunny Beach, og jeg husker jeg synes det var helt greit å være der. Iallefall på min alder, det var mye andre ungdom der som jeg ble kjent med. Andre gangen var i fjor, da var jeg og kjæresten i Golden Sands. Hit blir jeg ikke å returnere, maten var ikke spesielt god og plassen var liten og mye festbråk på kveldene. Bulgaria er veldig billig da, det skal de ha!

- Kreta
    Det ble et par turer til Kreta med familien i min ungdomstid. Jeg synes plassen var fin, men utover det var det ikke noe eksepsjonelt med stedet. Vi brukte å være i Platanias, men vi tok turen inn til Chania og det var en veldig fin by! Det greske kjøkkenet har også mye god mat, jeg husker jeg forelsket meg i Gyros - så utrolig godt!

- Ios
    Her var jeg vel i 2013, sammen med Bettina. Vi reiste med en hel gruppe andre på vår alder. Jeg tror at om jeg hadde reist i dag, så hadde jeg nytt plassen mye mer - men når vi var der var det bare ting på hjemmefronten for meg som ikke var helt i orden. Øyen er liten, og det finnes ca 3-4 taxier så man må belage seg på å gå en del. Den er bygd oppover, og vi bodde ganske langt opp så hjemturen var alltid verst. Det er slike små gater mellom murhus, så det er jo veldig romantisk og passer nok perfekt til en kjærestetur. Det var mye ungdom her, så det er mange som drar hit for å feste også! Turen var litt slitsom da vi måtte fly et sted først, for så å ta en ferge i mange timer..

På ungdomsskolen reiste vi med Hvite busser-tur til disse to landene på en 8-dagers lang tur. Jeg likte meg veldig godt her, alt var utrolig billig og det var mye man fikk oppleve på selve turen. Vi dro innom alle fangeleirene - Auschwitch, Birkenau, Sachsenhousen, og Ravensbrück. Utrolig sterke inntrykk som jeg husker den dag i dag, og jeg ville nok tatt turen innom der enda en gang om jeg var i disse landene igjen. Vi var vel også innom en saltgruve om jeg husker riktig? Jeg tror hvertfall at det blir en langhelg i Polen snart, har hørt at det er utrolig fint der på sommeren og nå er det så lenge siden jeg var der.

Vi var en gjeng på 6 jenter som reiste til Amsterdam i fjor, i forbindelse med bursdagen til KK. Vi hadde en kjempefin tur og det var superkoselig å reise så mange sammen. Høydepunktet må ha vært de belgiske vaflene og pannekakene man fikk med nutella på, fy så godt! Vi var der i april, så det var enda litt kjølig der. Det ble selvfølgelig også litt shopping når man drar 6 jenter på tur, tivoli og obligatorisk besøk på Coffee shops og Red Light District. Det var veldig spesielt å se de stå i vinduene så og si nakne og by på seg selv.

For snart to år siden var jeg i Egypt sammen med Karoline. Første turen til Afrika (da visste jeg ikke at det lå i Afrika, haha). Et utrolig spennende land å reise til. Vi bodde i Sharm el Sheikh, som jeg tror de fleste reiser til. Vi fikk oppleve en del ting, blant annet dro vi på ørkensafari med kamel-ridning og firhjuling. Vi fikk også dykket blant korallrevene - utrolig morsomt! Vi var dessverre aldri på stranden mens vi var her, haha, så det vet jeg ikke så mye om. Det eneste negative var at jeg syns noen av egypterne kunne bli litt vel innpåslitne når vi gikk ute på kvelden.

Tyrkia har vært en favoritt blant nordmenn i masse år, og vi hadde selvfølgelig et par turer hit selv. Tror faktisk vi dro tilbake til samme hotellet to ganger om jeg husker rett. Det er en veldig fin ferieplass, og det frister å bestille seg tur nå når man ser hvor sinnsykt billig det er å reise dit for tiden - men med all uroen i området er det nok mange som drar andre steder. Jeg har også vært her med venninna mi Malin for noen år siden, så har vært på både familietur og partytur. Veldig billig, veldiiiig varmt i sommermånedene og masse god mat. Det eneste jeg ikke likte var hvor innpåslitne alle selgerne var, man kunne liksom ikke få gå i fred.

- Florida
    Jeg og Tuva reiste på språkreise til Florida i 1 måned i 2012. En fantastisk opplevelse, og det å få være i statene så lenge var veldig morsomt. Jeg eeelsket Florida! Folkene, været, strendene, maten - alt var perfekt. Dette er stedet jeg kommer til å pensjonere meg! Vi var et par dager i Miami, og resten av tiden på Cocoa Beach. Vi fikk shoppet mye (obligatorisk), vært på Universal Studios og gjort andre morsomme "amerikanske" ting, blant annet roller skating og å spise svære spareribs med hendene på restaurant.

- New York
    I 2015 reiste jeg med mamma, en venninne av mamma og datteren hennes til New York. Fantastisk spennende by som aldri sover. Yrende folkeliv, uendelig med shopping og biler i alle retninger. Vi brukte mye av tiden på å shoppe, da det var så utrolig mange butikker man bare måtte innom. Vi fikk også sett de vanlige tingene som 9/11 memorial og Frihetsgudinnen. Når vi var her var det dessverre utrolig kaldt, vi reiste hit i januar, så det var egentlig helt jævlig å gå ute. Om jeg reiser til New York flere ganger så blir det absolutt på sommeren. Jeg husker spesielt hvor koselig det var å spise frokost på coffee shops og se utover gaten på alle som hadde det travelt.

- California
    For mange år siden vant jeg en konkurranse på Facebook arrangert av Pepsodent. Premien var 1 uke ferie med fly og hotell i Santa Monica - og siden jeg var under 18 år ble det mamma som fikk reise med meg. En kjempefin tur, men den var godt preget av en enorm jetlag. Stuptrøtte klokken 8 på kvelden, lysvåken klokken 6 på morgenen. Vi fikk opplevd alt mulig på den uken vi var der - Venice Beach, Santa Monica Pier, selve Hollywood og Walk of Fame, Madame Tussauds, kjendisbolig sightseeing, Universal Studios osv. Absolutt en plass jeg vil reise tilbake til! Jeg og mamma hadde en veldig fin mor og datter-tur ♥

Det er ikke så lenge siden jeg var her, 3 mnd siden vi kom hjem faktisk. Jeg reiste to uker hit sammen med kjæresten, og pappa og dama hannes. Vi brukte den første halvannen uken på en øy som heter Phu Quoc - da det så ut som det stedet som passet oss best. Jeg er veldig fornøyd med turen hit, bortsett fra at det var mye søppel rundt om kring var det spennende å få oppleve Asia for første gang. Utrolig mye god mat, deilige temperaturer og kjempebillige priser! På slutten hadde vi et par dager i hovedbyen, Ho Chi Minh, som også var morsomt å erfare. Enormt mange scootere og dobbelt så mange mennesker, så her var det tuting og bråk fra alle kanter. Vi fikk også et døgn i Kuala Lumpur i Malaysia siden vi mistet det ene flyet, så da fikk vi opplevd litt av det landet også. Jeg tror ikke jeg blir å reise tilbake til Vietnam da det holdt med dette ene besøket for nå, da vil jeg heller besøke andre steder i Asia. Hvem vet, kanskje jeg reiser tilbake om 30 år.

De fleste har vel vært i disse landene? I min barndom ble det en hel del turer med campingvogn til forskjellige steder i både Sverige og Finland med familien. Helt greie feriesteder om man er ute etter noe enkelt og kanskje ikke ønsker å reise alt for langt. Jeg var også nylig i Levi i Finland en langhelg, de har et alpinanlegg der som er en god del større enn vi har her i Tromsø. Turen dit var veldig grei, man kom seg litt bort fra hverdagen og fikk brukt kroppen litt i bakkene.

Nå husker jeg ikke helt hvor gammel jeg var når vi var her, men det er iallefall maaange år siden så hit kunne jeg tenke meg å reise tilbake. Vi får direkterute fra Tromsø til København snart, så det er godt mulig det blir bestilt. Jeg var iallefall med familien hvor vi hadde leid et feriehus med basseng og greier, og her har man jo Legoland også så det var nok en hit for meg på den tiden. Litt større sjanse for sommervær i Danmark enn her i lille Tromsø..

Det er bare 2 måneder siden jeg var i Frankrike for første gang. Jeg kjøpte en langhelg i Paris til kjæresten og meg når han hadde bursdag, morsomt å kunne dele en opplevelse om de ikke ønsker seg noe spesielt. En fantastisk fin tur i et utrolig nydelig vårvær. Det var jo så klart obligatorisk å ta turen opp i Eiffeltårnet, og sprek som vi var gikk vi opp alle trappene. Vi fikk også sett Louvre fra utsiden (alt for lang kø til å komme inn), Notre Dame katedralen, spasert langs Avenue des Champs-Élysées og vindusshoppet litt, smakte på noen obligatoriske makroner fra Ladurée og selvfølgelig Disneyland Paris! Prisnivået var helt greit, nogenlunde likt Norge. Vin var billig derimot, så det fikk jeg nytt en del av ;) Byen var full av folk, men det var helt overkommelig. Neste gang går turen et annet sted i Frankrike.

Jeg har vært en gang i England, og det var sammen med Bettina når vi var et par dager i London. Vi var her hovedsaklig i forbindelse med noe EF-greier, men vi fikk også brukt litt tid til shopping - noe som så klart er obligatorisk når man er på storbyferie. Stort mer en det hadde vi egentlig ikke tid til, så jeg kan jo dele erfaringen min med shoppingen haha. Vi holdt oss på Oxford street - en gate jeg syns var helt forferdelig. Det var uhorvelig mange mennesker som gikk langs fortauet, og ingen flyttet seg for deg. Inne på mange av butikkene var det også helt sykt med folk, så man fikk ikke sett ordentlig rundt. Ellers var byen fin, store flotte hus og fine gater og hyggelige mennesker. Her var prisene bittelitt lavere enn Norge, men ikke noe å juble over!