hits
Lukk meny
  • 10.05.2018
  • Temaer
  • kjenner ikke tantebarnet mitt

    Den 14. oktober 2014 ble storebroren min, Nichlas, pappa til ei nydelig lita jente som ble født tre måneder for tidlig. Jeg skulle for første gang endelig bli tante - trodde jeg. Nå har det gått over 3 og et halvt år siden min niese ble født. På denne tiden har jeg fått se henne fire ganger. Første gang på sykehuset, andre gang i dåpen, tredje gang hjemme hos Nichlas og fjerde gang hos bestemor. FIRE ganger - og siste gangen var 2. januar 2017, som er nesten halvannet år siden. Pappa, eller jenta's bestefar, har møtt barnebarnet sitt fire ganger. Mamma/bestemor har møtt barnebarnet sitt 3 ganger. Oldemor har møtt oldebarnet sitt 1 gang. Ingen av oss kjenner barnet den dag i dag - jenta vet neppe hvem vi er eller at hun har annen familie enn sin pappa på farssiden. For Nichlas får se datteren sin - men under avtalte samvær på 2 timer i uken med tilsyn av barnets mor.

    Det er vel slik det blir når en mamma setter sine egne behov først og ikke skjønner at det er barnet som blir straffet i det store bildet. Han har aldri vært alene med datteren sin. Alt som blir sagt brukes i mot en for å overbevise instanser om at man ikke er skikket til å være pappa. Jeg kan ikke forestille meg hvordan det er å være i Nichlas sin situasjon. Hvor tungt det må være å aldri få være seg selv sammen med sin datter. Nå er barnet også så gammelt at hun er ikke avhengig av mor, hvorfor får ikke far mer tid med jenta si? Ting tar så utrolig lang tid i systemet også, at hun rekker jo sikkert å bli tenåring før ting skjer.

    Dette er så utrolig trist, og jeg kjenner jeg blir forbannet over at noen kan frata barnet sin rett på å bli kjent med hele sin familie. Jeg blir forbannet over at en mor tror hun har enerett på barnet - som man er to om å lage og sette til verden. Jeg blir forbannet over at vi er en hel familie som ønsker å bli kjent med vår niese/barnebarn/oldebarn, men ikke får lov siden de to timene med samvær barnefar har skal skje innenfor barnemors 4 vegger. Jeg føler ikke at jeg er tante. Mine foreldre føler ikke at de er besteforeldre - for vi har nemlig ikke fått lov til å være det. Og hvem føler seg som en pappa slik som min bror har det? 

    Jeg gleder meg til du blir eldre og kanskje forstår, eller at du i det minste får vite at det var ikke vi som sviktet deg og kuttet deg ut, det var barnemor. Fordi vi gledet oss til å ønske deg velkommen inn i familien vår, selv om det ikke ble slik. 


    Storebroren min og meg. 

  • 10.05.2018 22:43
  • Temaer
  • 32 kommentarer
  • 32 kommentarer

    Sandra

    10.05.2018 kl.23:05

    Hm.. Jeg ser din side av saken, men tror ikke det er en god idé å skrive et slikt innlegg. Det er svært sjeldent man sitter med all informasjon og alle detaljer, og jeg tror det kan være veldig lett å dømme i alle retninger på hva som er riktig/galt i slike situasjoner. Når en slik sak oppstår mellom foreldre og barnet, er det sjeldent det er så svart-hvitt at du kan dra de slutningene du fremstiller i innlegget ditt -og det gangner nok ingen parter i denne saken at du publiserer et slikt innlegg. Tror jeg.

    Therese C M N

    10.05.2018 kl.23:23

    Sandra: Det er neppe en god idé nei, men etter å ha sittet på sidelinjen i denne saken i 4 år har jeg skjønt såpass at vi har det godt i Norge - men vi har også et system som hovedsaklig beskytter mor når det gjelder barnesaker. Far er ikke så viktig liksom.

    Renate

    10.05.2018 kl.23:15

    Får helt vondt av dette ..😭har en jente på snart 1 år og aldri om jeg kunne gjort dette! Jenten min elsker pappaen sin å tiden de har sammen er dyrebar. Nei vet du hva, forferdelig!! Mammahjertet mitt fikk skikkelig vondt nå, tar fra en jente mulighet til en skikkelig pappa som tuller og ler! Og besteforeldre som skal låne og smug gi Kjeks, kos å sjokolade! Fytt i for en egoistisk mamma ......

    Kristiansen

    10.05.2018 kl.23:15

    Er enig med Sandra. Jeg skjønner fyustrasjonen din, selv om jeg aldri har opplevd liknende selv. Men, jeg vet også at i de fleste tilfeller er det mor som får omsorgen, her i Norge. Men husk, uansett hvor sint og frustrert du er og blir kan dette offentlige innlegget bli tatt videre, svekke din brors sak eller gjøre ting verre. Slik er det dessverre. Jeg vil tro at din bror og hannes eks ikke kan si så mye offentlig da det kan slå tilbake på dem en dag. Det er ufattelig trist uansett.

    Therese C M N

    10.05.2018 kl.23:34

    Kristiansen: Som du sier; "i de fleste tilfeller er det mor som får omsorgen". Betyr det at i de fleste tilfeller er far uskikket til å ha omsorgen? Nei. Men tydeligvis har mødre en større rett på barnet enn fedre.
    Heldigvis er det ytringsfrihet i Norge og jeg ytrer her min mening om det å ikke få bli kjent med tantebarnet mitt, det er ikke han som har skrevet innlegget så om det skal bli brukt mot han viser det bare hvor latterlig hele saken er!

    Stine

    10.05.2018 kl.23:23

    Syntes ikke det var noe galt i dette innlegget i det hele tatt! Du skal da få lov til og skrive det du føler og mener:) Håper virkelig at barnet får lov til og bli kjent med faren sin og ikke minst deg:) Hvordan kan du si Sandra at det er sjeldent ting er så svart hvitt?:) kjenner du saken? Vet du detaljene:) nå bare spørr jeg siden du er så bestemt på at det hun skriver ikke stemmer:)

    11.05.2018 kl.00:19

    Er så utrolig glad for at noen endelig sier ifra! Har selv tantebarn i barneværn og en mor som nekter broren min å treffe ungen sin (tantebarnet mitt).. Jeg har ikke sett største tantebarnet mitt på 4-5 år.. Det er helt forferdelig, og systemet skulle absolutt ha gjort noen sterke endringer!! Er så enig med deg og flere burde absolutt prata mer om dette, slik at det kan gjøres noe! Forstår godt at du velger å åpne deg om en sånn ærlig og sårende sak!

    11.05.2018 kl.01:27

    Halleluja!!!

    Kunne ikke sagt meg mer enig.. sitter i litt samme situasjon selv med min bror.. barnemor ringer barnevernet hver gang noe går i mot henne, og barnevernet/familievernkontoret svelger alt barnemor sier..

    Guro

    11.05.2018 kl.01:33

    Håper det ordner seg for dere. For det å være tante er for min egen del det stolteste jeg bærer på, og det nyter jeg så inderlig siden jeg bare er 23 år gammel og selv ikke er klar for barn!! Dere har like stor rett til å bli kjent med jentungen som det mors side har. Krysser fingrene for dere alle!

    11.05.2018 kl.05:19

    Dette er selvfølgelig utrolig trist, men jeg vil råde deg til å være forsiktig med å legge skyld på noen. Å bli fratatt forledrerett er ikke noe en mor kan bestemme for far, eller omvendt. Det er barnevernet eller fylkesnemnda som bestemmer slike ting. Kommer ann på om det er under tvang (fylkesnemnda) eller firivillig gjennom det kommunale barnevernet. Samværet far har med barnet er det selvfølgelig strenge regler på, men du skal vite at barnevernet ønsker alltid å gjør det de ser på som det beste for barnet. Noen ganger gjør de feil og tar feilaktige beslutninger, og det er veldig dumt for alle parter, men sånn er det desverre av og til. Nå sier jeg ikke at de har feil ettersom jeg ikke vet noe om saken. Håper dessuten det ordner seg for dere andre i familien.

    11.05.2018 kl.07:32

    Nå er det faktisk ikke riktig slik du skriver at mor bare kan «bestemme» at far ikke får ha samvær. Det er nok en grunn til at ting er som de er.

    Når det kommer til at dere andre i fars familie blir nektet besøk derimot, syns jeg blir veldig feil. Men, dersom det er sånn at også dete får lov til å komme på besøk , men innenfor mors hus, så syns jeg heller dere bør svelge noen kameler , og dra dit dere får lov til å møte barnet,- for barnet sin del!

    Det er ikke slik lenger at mor bare kan nekte samvær, men når barnet fortsatt er såpass liten, og kun kjenner mor godt , blir det absolutt mest naturlig at barnet ikke får være alene med far, eller fars familie før dere blir bedre kjent.

    Dersom det er tilfelle at moren ikke legger tilrette for at barnet kan få bli kjent med far, og fars familie er jeg helt enig i at det er helt usmakelig! Barn har så absolutt rett på å få bli kjent med hele familien sin, og jeg får helt vondt i hjertet over dere andre i fars familie som ikke får bli kjent med barnet.

    Katrine

    11.05.2018 kl.08:41

    Veldig godt skrevet. Og ja, ennå vi skriver 2018, så klarer enkelte å bruke barna sine som «våpen»

    Systemet svikter og da skjer situasjoner som dette! Men det som jeg syns er like galt, er disse mennesker som ber andre ikke uttale seg om saken, da det ALTID er en «grunn» for at det har blitt slikt. Nei, det har det ikke. At mor og/eller far ikke klarer å bli enig, eller se barnets behov er ofte den største årsaken. Det er trist å lese at din bror har så begrenset samvær med sin datter, at dere som familie ikke får tilbringe tid i lag med henne. Fy til systemet, som i dette tilfelle støtter mor og dobbelt fy til mor. Barnet har krav på å ha likt samvær med mor og far! Håper broren din står på, ikke gir opp og holder ut, så vil han til slutt seire. Men selv i 2018, så er veien laaang. Lykke til og godt skrevet! Ikke bry deg med de som mener du ikke skal uttale deg ang. dette!

    11.05.2018 kl.11:20

    ❤️❤️

    Truls

    11.05.2018 kl.11:23

    Hører desverre om alt for mange barnemødre som sier at et barn er 100% hennes. Og det r så teit. Et barn er 50/50. 50% mamma og 50% pappa. Selvom det er mor som går gravid og føder, så er det faren som har gjort henne gravid.

    kaffeslabb

    11.05.2018 kl.11:50

    Så utrolig trist! Jeg får oppriktig vondt inni meg av å lese at det sitter en hel familie som har lyst til å bli kjent med noen, ja egen familie, uten å ha lov til det. Jeg ble nylig tante selv, og det er helt utenkelig for meg å være i en slik situasjon som dere er i nå. Det må være veldig vanskelig for dere. Jeg vet om flere lignende situasjoner som dette, og det er selvsagt ulike grunner bak dem, noen fortjente, andre ikke. Jeg har heller ingen detaljer eller alle fakta, så jeg skal ikke dra noen konklusjoner, men det virker som at deres tilfelle er veldig ufortjent.

    Dette er litt off topic, men det var en umiddelbar tanke da jeg leste andre avsnitt; Jeg har lagt merke til at fler og fler får barn "i hytt å pine", altså de setter barn til verden før de har tenkt gjennom det grundig, for å så finne ut at det ikke var smart likevel. De går fra hverandre eller skilles, får nye partnere, flere barn. Er det ingen som tenker over at det kan bli utfordrende for et barn å ha f.eks tre søsken der alle har ulike fedre? Eller tenker jeg for mye? Psykisk helse har blitt et ganske stort tema i det siste, så jeg tenker at det ikke er urimelig at det kan være enda en grunn for at fler og fler blir psykisk syke. Eller hva tror du om det?

    anonym

    11.05.2018 kl.16:24

    Har selv i min barndom blitt brukt som våpen mot min far, men mor (som hadde hovedomsorg) var voldelig. Var både fysisk og psykisk, og uansett hvor mange ganger pappa prøvde å si ifra til barnevernet ble han avvist på grunn av mamma var en overbevisende psykopat. Det var alltid hun det var synd i, det var hun som var alene med to barn, det var pappa som var så forferdelig etc. Vi ble eldre, og det kom fram at hun hadde vært voldelig mot oss. FORTSATT skjedde veldig lite. Jeg var et offer for vold i min egen barndom, jeg har ikke hatt en barndom. jeg har vært vitne til at min mor har drukket seg så bort å funnet henne av-drukket div steder, hun har slått og vær (spesielt) psykisk voldelig... Jeg får aldri min barndom tilbake, systemet i Norge MÅ skjerpe seg.!

    Men heldigvis sitter jeg her idag, 21 år gammel og med god hjelp kommet meg videre i livet fra barndommen. Min sak er jo noe helt annet en hva du skriver men synes mitt eksempel er et EKSTREMT godt eksempel hvor barnevernet har sviktet. Systemet har sviktet meg, og så mange andre. Jeg kjente ikke min egen far før jeg nærmest var voksen.. Og min far har aldri vært voldelig verken mot min mor eller oss(barna).

    Det er helt sykt hvor mye mer rett mor har til barnet som er like mye far sitt barn som mor. Det er trist for til syvende og sist er det KUN barnet det går mest utover, og det er trist fordi det er jo nettopp barnet som burde være i spektrum og ikke hva en som er mellom mor og far.

    11.05.2018 kl.19:33

    Det finnes så uttalige slike barnemødre at det er helt skremmende! Egoistisk nok klarer noen å sette deres egne behov foran barnets behov, og bruker nebb og klør for å svekke barnefar. Omså det grunner i sjalusi på grunn av nye forhold, kommunikasjonsvansker etc., så må man da som voksen for f.. klare å tenke litt lengre enn sin egen nese! Nå finnes det selvfølgelig tilfeller der barnefar ikke er egnet, men i mange tilfeller har det seg ikke slik. Ikke nok med at barnefar+ familie ikke får bli kjent med barnet, men barnet selv frarøves muligheten til å ha en far++. Og det er gruuusomt, måtte fremtiden se lysere ut for broren din og datteren..<3

    Kai

    12.05.2018 kl.08:45

    Er situasjonen så alvorlig at han kun får være med ho i 2 timer under oppsyn, så har broren din vært kraftig ute på kjøre. Håper han lærer en lekse av dette.

    Det at du skriver dette innlegget kan styrke mora sin sak

    Tatjana

    12.05.2018 kl.11:43

    Kjenner følelsen, selv har jeg en niese som nå er 10 år, fra hun var 1 til hun var 2 så barnefar og hans familie henne en helg i måneden. Plutselig pakket barnemor alle tingene deres å flyttet. I 4 år viste vi ikke hvor hun var, før det brått kom en telefon fra barnevernet i Oslo. Da hadde de fått en bekymringsmelding om henne og klart å lete opp at biologisk far ikke var han som sto på skolepapirene. Etter det hørte vi ingenting på et halvt år, før de brått ringte igjen, da hadde noen ringt politiet fordi en liten jente var observert gråtende på busstopp i Oslo tidlig morgen. Etter det var det en lang kamp, men for snart 1,5 år siden ble hun endelig flyttet hjem til sin far.

    ane

    12.05.2018 kl.20:21

    FYI: Denne offentlige meddelelsen er ulovlig. DU behøver ikke å si noe "stygt" for å sjikanere.
    § 267. Krenkelse av privatlivets fred
    Den som gjennom offentlig meddelelse krenker privatlivets fred, straffes med bot eller fengsel inntil 1 år.
    Straff etter første ledd kommer ikke til anvendelse på den som bare har deltatt ved teknisk bistand eller distribusjon av et blad eller tidsskrift produsert i riket. Tilsvarende gjelder for kringkastingssendinger.
    Straff etter første ledd kan bortfalle dersom meddelelsen var fremkalt av den fornærmede selv ved utilbørlig atferd, eller meddelelsen er blitt gjengjeldt ved en krenkelse av privatlivets fred eller en kroppskrenkelse.

    13.05.2018 kl.16:01

    Det er faktisk skremmende hvordan retssystemet i Norge nesten aktivt jobber i mors favør når det gjelder omsorg for barn i tilfeller hvor mor og far ikke er sammen. Det er mye enklere for mor å få hovedansvar enn det er for far. NRK har en veldig god radio-dokumentar om nettop dette.

    Det gjelder selvfølgelig ikke i alle tilfeller og de fleste saker er forskjellige, men det eksisterer absolutt et skille mellom hvordan kvinner og menn blir behandlet av retten i disse tilfellene.

    13.05.2018 kl.18:32

    Ahh det var trist å høre ://

    Trine

    15.05.2018 kl.14:14

    Hvis denne broren din er så skikket og egnet for å være far, hvorfor har han da ikke tatt saken til retten? I slike barnefordelingssaker tar de utgangspunkt i det beste for barnet. Og alle vet at det beste for barnet er å ha både mor og far i livet. For meg er det noe som skurrer her, om han ikke tenker å kjøre rettsak er det mest sannsynlig pga han har noe "svinn på skogen" som gjør at han ikke vinner noe på det eller at han ikke velger å bruke penger på å kjøre sak pga han er redd for tap/store kostnader. Men om sistnevnte er tilfelle, så er han kanskje ikke så egnet alikevel..?

    Kristina

    16.05.2018 kl.13:13

    Hei.

    Det må være noe din bror og barnefar har gjort tidligere som har gjort at han kun får de to timene sammen med sin datter, uten han kanskje har sagt det til dere i familien. Mor kan ikke nekte. Det er så lett for andre å kommentere og dømme, men dette er faktisk en sak mellom de to, så dette innlegget her var litt drøyt og som andre sier, kan skade saken til broren din. Og hvis du er så glad i denne lille jenta, så heller ikke heng ut moren hennes.

    Tina

    20.05.2018 kl.17:18

    Går han rettens vei får han mer. Så be din bror ta kontakt med Harald Grape, dyktig advokat som er flink. Der vil han få riktig hjelp. Masse lykke til❤️

    Aaron

    21.05.2018 kl.02:26

    I know exactly what you mean Therese. I remember when my two nieces were born and their mother is really a bitch unfortunately and her and her mother "nana" they call her are super selfish and basically the nieces never get to visit with their aunts/uncles/ or grandparents on the father's side, it's really sad, and it's just sick when they use the children as pawns it the conflicts amongst the adults, and I don't think it's helpful to the development of the children when they are always part of such conflicts like that. I hope you and your brother can work towards a solution and restore all of your family ties again.

    22.05.2018 kl.19:07

    Dere som skriver at mor ikke har en mulighet for å hindre at far får se barnet sitt tar helt feil. Det er mange fedre der ute som kjemper for å få en rett til å se barnet/barna sine som ikke får det til, der kanskje mor lyver i en og flere rettsaker. Har selv en bror som har en datter som han ikke får se, pga mor som har løyet i rettsakene. Hun kommer fra en rik familie som har støttet henne økonomisk i rettsakene mens broren min og familien ble nesten konkurs i saken og måtte gi opp. Nå er datteren over 10år og han har ikke sett henne på ordentlig siden hun var en baby. Mor driver med utpressing og sender bilder av henne og barnet for å plage og torturere og skriver stygge meldinger om han aldri får se henne. Hun har løyet om at min bror var voldelig mot henne, når han ikke kunne skadet en flue, mens han kom hjem flere ganger med blåkuler og kloremerker da hun angrep han uten grunn, der han ikke gjorde noe annet en å prøve å roe henne ned...

    Kjempe bra du skriver slike innlegg, fedre i Norge trenger mer rettigheter og å sette lys på dette kan forhåpentligvis hjelpe!

    Tonia

    23.05.2018 kl.19:31

    Jeg tenker det er ganske DRØYT å skrive et blogginnlegg om noe såpass personlig som inngår flere parter. At barnefar bare få se barnet to timer i uken under tilsyn blir ikke bestemt helt uten videre. Da må det være en grunn til det. Alle barn har rett til å kjenne sin far i følge lovverket. Det skal veldig mye til å nekte far samvær med barnet.. mor kan faktisk ikke nekte far å møte barnet sitt. Og visst det er tilsyn, så må det være en grunn til det. Dette har eg personlig erfaring til selv. Alt er ikke svart og hvit desverre.

    Shake

    24.05.2018 kl.13:18

    Jeg kjenner godt til en slik situasjon da barnemor til tanteungen min ville nekte min bror å se ungen sin da det ble slutt mellom dem. Dette varte heldigvis ikke lenge da min bror innkalte henne til ett møte hos familievernkontoret og fikk laget en plan over omsorg for barnet der. Det er helt klart mange mødre som av egoistiske årsaker bruker barna som ett våpen mot barnefar og vi trenger helt klart ett bedre system for slike saker. Men, vi må ikke glemme at mor og barn knytter bånd mens mor går gravid med barnet. Det sies at en kvinne blir mor når hun blir gravid, mens en mann ikke blir far før barnet er født og dette tror jeg er noe ingen forstår før de selv har kjent det på kroppen.

    Kristine

    26.05.2018 kl.22:44

    https://www.adlibris.com/no/e-bok/samvarssabotasje-9788203296901?gclid=EAIaIQobChMIhMvRi5-k2wIVCsqyCh1eBQoqEAYYASABEgJCofD_BwE

    livingdoll

    31.05.2018 kl.01:42

    Dette er faktisk helt sykt. Barnemor, selv om hun har fått tildelt omsorgsretten, kan ikke nekte sitt barn samvær med biologisk far. Dersom det er grunn til å tro at det kan være farlig for barnet å være alene med far (fks om far har en historie med voldelig adferd, rusproblemer, har truet med å skade / kidnappe barnet o.l.) kan mor kreve at barnefar ikke får være alene med barnet under samvær. Da vil en ansatt i barnevernet være tilstede når far og datter har tid sammen. Men mor selv kan faktisk ikke kreve å få være tilstede.

    08.06.2018 kl.03:41

    Drøyt å dele med hele norge. Enkelte ting bør man holde innad i familien.

    Skriv en ny kommentar