jeg har bestemt meg

… jeg skal begynne å trene! Sånn seriøst, jeg mener det. Det er lenge siden 1. april nå, så det er ingen spøk. Jeg har jo “trent” mange ganger før, men det har da vart i knapt 2 måneder også har jeg ikke orket mer. Jeg tror det er mye fordi jeg har kjørt så hardt på fra dag 1 og bestemt at jeg skal trene minst 4 ganger i uken og hatt skikkelig døll kostholdsplan med kylling og salat og faenskap. Derfor tror jeg at jeg må gjøre det litt annerledes denne gangen, det vil si at jeg kanskje tar meg 2 treningsøkter i uken også kan jeg trene mer om jeg føler for det – og at jeg spiser sånn passelig sunn mat uten å skulle holde meg slavisk til den jævla tørre kyllingen. 

Målet mitt med treningen er som følger: Få vekk litt fett på magen og hoftene, for det er kun der det legger seg. Jeg vil også stramme opp og få litt mer definert mage (og rumpe, hehe xD), samt bygge litt muskler for å få litt mer volum ellers på kroppen fordi det er det lite av. I tillegg vil jeg styrke ryggen min pga skoliosen og jobben min. Så om noen har noen tips må dere gjerne komme med de. Spesielt tips til mageområdet, har hørt at det skal være vanskelig å få vekk fettet som legger seg under navlen. 

Her var jeg på en treningsshoot, og ikke vet jeg hvorfor fordi jeg tror ikke jeg trente på det tidspunktet hahahahah… ;)))

 

40 kommentarer
    1. Får å få noe ut av treningen ( du skriver at du vil øke i volum osv) bør du iallefall trene 3 ganger i uken for å se resultater 🙂 lykke til!

    2. Du kan dessverre ikke punktforbrenne, dvs du kan ikke bestemme hvor fettet skal slippe. LITT kaloriunderskudd (maks 500 i starten) og styrketrening så kommer resultatene, fokuser på baseøvelsene 🙂 ikke glemt å tren HELE kroppen, ikke bare bein/rumpe som 90% av jentene gjør i dag, ødelegger hele fysikken.

    3. Det Silje skriver stemmer. Det er ikke mulig å punktforbrenne. Altså du kan ikke ta situps og forvente at fettet forsvinner derfra. Om du ønsker å bygge muskler er det lurt å finne ut hvor mye du forbrenner om dagen (eller hva en jente på din høyde og med din vekt burde forbrenne om dagen) og prøv å spis så mange kalorier og gjerne litt til. Pass også på at du får i det nok proteiner. Det er lurt å gjøre dette en stund mens du trener for å bygge muskler fordi kroppen trenger et overskudd for å bygge. Om du trener styrke og spiser for lite vil man ofte ikke merke en forskjell. Så spis nok. Når du merker at du har lagt på deg litt muskler så kan du heller begynne å tenke på å få ned fettprosenten din litt sånn at de faktisk vises.
      Dette er altså den lure og mest effektive måten å gjøre det på.
      Les gjerne mer her: http://treningstips.org/hvordan-bygge-muskler/
      Lykke til 🙂

    4. Som tidligere nevnt går det ikke ann å punktforbrenne. Personlig liker jeg å kjøre baseøvalser (knebøy,markløft, benkpress, pullups) fordi de trener hele kroppen. I knebøy aktiveres beina og rumpen i størst grad, men også kjernemuskulaturen (rygg+mage). Det samme med markløft. Personlig liker jeg best vanlig markløft, eller strakmarl. Finner mye info om teknikk på enten fitnessbloggen, eller YouTube.
      Siden du starter med 2 dager i uken, anbefaler jeg å kjøre helkropps program, for å få brukt alle musklene.
      Cardio er også viktig om du vil forbrenne fett, og intervaller er kjapt og effektivt!

    5. Jeg vil ikke si at det er vanskelig å bli kvitt kikoene rundt mage/hofter. Jeg kan ikke trene så mye, så jeg endret litt kostholdet og spiste mindre kcal. Da merket jeg stor forskjell på mage/hofter, og litt mindre forskjell på armer og lår 🙂

    6. Et godt tips er også å kjøpe deg ei pulsklokke, som viser hvor mye du går/forbrenner ila. en dag! det gir deg også ”inspirasjon” for å trene mere for å nå målene dine! anbefaler M400 fra polar, den er iaf. jeg svært fornøyd med 🙂 ikke så stiv i pris heller, koster 1500ca på tilbud på xxl/gmax/gsport.

    7. Svar: Selvom du går ned litt i kcal er det ikke dermed sagt at du går ned i vekt, hvis du trener tungt så vil muskelmassen øke og enten holde vekten ved like eller kanskje gå opp til og med. Men får å få ned fettprosenten så må (ikke alltid nødvendigvis, du må prøve deg litt frem hvis du ikke anskaffer PT) du ned litt i kcal. Bare pass på å få i deg nok protein, litt karbs og litt fett så vil du nok se resultater 🙂 jeg har trent styrke “slavisk” i 4 år, over gjennomsnittlig opptatt av kroppen og hva den kan få til, men er dessverre ingen PT og kan bare svare for hva som generelt funker for folk, og de jeg har vært hobby-PT for.

    8. SPIS MYE SUNN MAT 🙂 Du som er så tynn har absolutt anlegg til å bygge muskler uten å få altfor mye fett utenpå. Jeg hadde også lyst til å kun forbrenne magefett, men satset på baseøvelser som markløft, knebøy, militærpress og benkpress. I tillegg til de har jeg noen øvelser ekstra 🙂 Har også brukt “sweat with kayla” sitt BBG-program en del, da spessielt mageøvelsene hun har laget. Og med det oppnådde jeg en mye mer markert mage, ute å gå ned i vekt 🙂

    9. Lykke til med treningen! Du kan ikke punktforbrenne, men ved å trene over hele kroppen vil du ikke gå ned i vekt, hvis du husker å spise riktig. Proteiner er kjempeviktig for å øke muskelmasse!

    10. Søk på Kayla Intestins workout PDF, så får du opp ett 12 ukers treningsprogram. Det er helt fantstisk! Søk BBG på instagram så kan du se folk som har prøvd det

    11. Mitt tips er å ta det rolig, slik at du ikke blir fort lei. Jeg holder selv på med HIIT treninger, da de ikke varer lenge om gangen. Jeg følger en personlig trener på YouTube som driver med HIIT trening, og trening generelt. Søk på: Lucy Wyndham-Read. Og dersom du skal trene for å styrke kroppen til å stå lenge på beina i løpet av en dag (jobb), er vel kjernemuskulaturen det viktigste? Lykke til!

    12. Finnes noen ryggøvelser du kan ta uten vekter, men med vekter så kan du fokusere på markløft. Og til mage så finnes det jo mange bra, men for å fjerne fett er det først og fremst viktig med mager mat og cardio, er ikke mye styrke gjør med fettet, da bygger musklene seg bare under fettet, men om du bytter ut maten din med mer mager mat og mye protein så kan du helt sikkert få mye utbytte av mageøvelsene, for du har jo ikke sååå mye overflødig fett,du er jo ganske mager sånn at du har jo et godt utgangspunkt for å få bra resultater med bare litt endringer

    13. Og forresten, Du trenger ikke minske kaloriene dine for å få bort fett som noen skriver, du kan spise like mye kalorier og gjerne mer, bare mer mager mat hvis du skjønner, fordi du vil vel ikke bli tynnere eller gå ned i vekt? Regner med du bare vil fjerne litt fett, da kan du bare tenke at du kan kutte litt fett fra kostholdet og spise trege karbohydrater og mye protein. Da går du ikke ned i vekt, du får mer volum og blir strammere i kroppen av det uansett om du eventuelt kanskje går opp i vekt også

    14. Anonym: det er helt feil at du sier man ikke kan miste fett ved styrke. Fettet “byttes” ut med muskler, du kan kjøre NULL cardio og likevel bli kvitt fettet 🙂 kostholdet er nøkkelen. Men selvfølgelig er det bare en liten boost og bra å kjøre litt cardio og (for kondisjonens skyld hvis du vil klare å gå opp en trapp uten å miste pusten), men absolutt ikke nødvendig. Jeg gikk ned fra 23 til 14 i fettprosent uten noe form for cardio 🙂 ha litt kunnskap før man gir råd. Og jeg sa litt feil ved å minske kcal inntaket, det er absolutt ikke nødvendig men det får litt fart på sakene HVIS du vil det skal gå litt kjappere, men selvsagt ikke overdrive. Man kan absolutt bygge muskler på LITT kcal underskudd, men ikke like mye som overskudd ofc.

    15. Dersom du ønsker å gå ned i mage-rumperegionen må du på en måte “sjokkere” kroppen ved å endre de vanene du har idag. Dvs at du sannsynligvis må kutte ned på kalori-inntaket og kanskje bytte ut noen måltider med proteinshake. Selv bytter jeg ut frokost og lunsj med proteinshake/smoothie når jeg ønsker å miste litt vann og fett i det området, noe som funker kjempebra! Spis måltider med 3-4 timers mellomrom, og fokuser da på å få i deg nok proteiner og næringsstoffer til hvert måltid og ikke så alt for mye karbohydrater og fett. Klarer du å drikke shake til frokost og lunsj skal du se at du raskt går ned 1-1,5 kilo vann/fett i uka. Hold deg til det i ca 2 uker, så bytter du ut lunsjen med vanlig sunn mat igjen.

    16. Finnes ingen spesifikke øvelser som fjerner fett på ETT spesielt sted. Men skal du forbrenne fett så bør du spise blodsukkervennlig mat, trene høyintensitet intervalltrening (f.eks. 4×4 intervaller eller geriljaintervaller, google it) og trene litt styrke ved siden av (mer muskler på kroppen = høyere forbrenning). Lykke til! 🙂

    17. Du sier du vil gå ned i fettprosent og samtidig gå opp i muskelmasse, og dette er dessverre litt motsetninger. Misforstå meg rett – har du 30kg fett på kroppen og begynner med styrketrening så vil du selvfølgelig gå ned i fettprosent samtidig som du bygger muskler, dette er fordi kroppen vet at den har mye fett og nøler ikke med å slippe det fra seg da den har mer enn nok å ta av.
      I ditt tilfelle derimot så er det snakk om ganske lite fett, og du nevner fettet under navelen som er det siste som forsvinner. Dette forsvinner ikke med mindre du går på en diett med kaloriunderskudd, og du trener riktig trening (trening som booster forbrenningen, for eksempel HIIT eller intervaller) som strammer opp kroppen.
      Grunnen til at de to målene du nevner er motsetninger, er at når du skal bygge muskler må du ha kalorioverskudd, du må få i deg NOK mat (og litt til). Når du skal ned i fettprosent må du gå i kaloriunderskudd. Det er mulig å gå i kaloriunderskudd samtidig som du bygger muskler, vi ser folk i bikini fitness bransjen som gjør det hele tiden, men disse går på en veldig streng diett over lang tid, og etter å ha lest innlegget ditt virker det ikke som om dette er noe for deg.
      Jeg vil anbefale deg to veier: 1. hvis du med det første vil fjerne fettet, så legg deg litt i kaloriunderskudd (ca 500kcal per dag), og tren intervaller, sirkeltrening eller HIIT ca 3 ganger i uken. Da vil det ikke ta lang tid før du føler deg lettere og slankere. 2. Det andre alternativet er å legge deg i kalorioverskudd, trene styrketrening (10-12 repetisjoner) og bygge opp en solid muskelmasse. Om noen måneder kan du ta en “deffing”, altså legge deg i kaloriunderskudd og trene masse intervaller, lange joggeturer, sirkeltrening og HIIT som alternativ 1, men da vil du sitte igjen med muskler i tillegg.
      Det siste jeg vil legge til er at dersom du ønsker store resultater i treningen vil ikke 2 økter i uken være nok. Da må du opp på minst 3, gjerne oppimot 4 også. Men å begynne med 2 er en super måte å ikke miste motivasjonen på! Går man fra 0 økter i uka rett opp til 4-5 i uka så er det vanskelig å opprettholde det og man blir fort lei. Så begynn med trening som gir deg mestringsfølelse, og ha fokus på å spise relativt sunt og variert, så vil motivasjonen for å trene oftere komme ganske fort:-)
      Stine

    18. Grusomt bilde det siste der!!
      Uansett, mitt gode tips er å kjøpe deg en pullupsstang, så får du trent hele kroppen hjemme! Det er faen så tungt, men faen så artig når du greier det 🙂 Ha en fin dag

    19. For å fjerne fett og bygge muskler nedre del av magen (low abs) må man trene de riktige øvelsene og trene de sakte og nøye.De øvelsene jeg liker best er beinhev med vekter og knehev med rotasjon.
      Lykke til!

    20. Jeg anbefaler deg å kjøpe en bok som heter “styrkebibelen for jenter” 🙂 Jeg har kjøpt boken, og jeg angrer ikke et sekund! Selv trener jeg styrke 3 ganger i uka og kondisjon 1-2 ganger uka, og boken har vært masse til hjelp + at jeg har lært MYE. Boken ga meg all hjelpen jeg trengte, og jeg kjøpte min her:
      http://cdon.no/bøker/sneve,_anne_marte/styrkebibelen_for_jenter-25248299?gclid=CJjT-qPmp8wCFWQNcwod-5sAMg&gclsrc=aw.ds&dclid=COnnkaTmp8wCFUl-GQod4r0OSA

    21. Fettet under navelen på magen er det så og si kun riktig kosthold som kan fikse 🙂
      Trening hjelper såklart på, men et strengt kosthold er nøkkelen på det området der.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg